Ressenyes de les ascensions a tots els tresmils dels pirineus.

De les més de 50 excursions que hem realitzat moltes d'elles es podríen haver agrupat de manera diferent.
De fet, si l'objectiu és estrictament fer els 212 tresmils, es poden fer tots en menys excursions. Calculem que en poc més de 40 sortides.Per tant, moltes de les sortides que hem fet no caldrien, principalment les primeres, perquè després s'ha tornat a passar pel pic al fer la cresta.
Però el nostre l'objectiu és simplement explicar la nostra experiència. Al principi es tractava d'anar al piri a fer alguna excursió caminant, fer algun vivac i poc a poc hem anat pujant el nivell i l'exigència de les sortides sense casi adonar-nos.

Moltes crestes les hem dividit per fer l'excursió menys maratoniana o no tant difícil. I evidentment es podríen haver dividit de manera diferent -hi ha moltes possibilitats-

Un criteri que en principi haviem seguit era evitar els trams de cresta més complicats sempre i quan no fos imprescindible passar-hi.
Per tant estem parlant de com encadenar tots els tresmils de la manera més fàcil possible. Si bé, és veritat, que aquest criteri cada vegada l'hem aplicat menys a mesura que hem anat "disfrutant" més de les crestes.

60-060710 LLOSÁS-MEDIO-CREGÜEÑA

El passats 5 i 6 de juliol vam completar la gran etapa que ens quedava pendent.
El dilluns 5 de juliol vam agafar l'autobus de Vallibierna a les 7:30. A les 8:30 vam començar l'aproximació i a les 11:30 aproximadament estàvem a l'inici de la cresta amb el material a punt. De les tres primeres agulles cal destacar la dificultat del ràpel de baixada de l'agulla de Thiachieff. La veritat vam agafar el de la dreta -no vam veure el de l'esquerra- portàvem cordinos de 30m i la connexió al segon ràpel no va ser gens fàcil. També va ser molt entretinguda el tram de creta horitzontal fins a la bretxa superior de Llosás. Vam arribar cap a les 17h. El tram de la piràmide de l'Aneto potser va ser més senzill del que esperàvem i només vam trobar algun petit tram acrobàtic al principi de tot. Vam tenir que travessar trams amb neu a les sortides dels diferents corredors finals: Daviu, Estasen... Vam fer un vivc magnífic al cim de l'Aneto a les 21h després de més de 12 hores crestejant.
L'endemà baixem de l'Aneto per la punta Oliveras i ens enfilem cap a la cresta del Medio. Anem sense material i hi ha molta neu, però està prou tova per permetre'ns pujar. És una passejada amb vistes fantàstiques fins el Pico del Medio. Aquí lentament es complica tot i que hi ha un caminet amb fites a l'esquerra de la creta -Coronas-. El seguim fins a la bretxa just abans de la punta . Aquí hi ha una baixada-flanqueig una mica exposada i un muret que es puja una mica per l'esquerra. Deu ser un III fàcil d'assegurar. El Maldito és a tocar i per baixar al Gendarme Esmith-Endell muntem una corda fixa perquè hi ha molt de gel, ja que la baixada, està orientada nord. Tornem al Maldito i comencem a baixar pel la cresta de Cregüeña. Com son 14:30h decidim sortir de la cresta fent un ràpel i anem directament al les dues puntes que ns queden per acabar els 212!

59-041009 Pic de Boum

1 (199)
Pic de Boum.
Sortida de la Vall de Lis 1130m, dormint al refugi de Maupas 2430m. 3h15min.
L'endemà sortida per darrera del refugi, a la dreta del llac i a l'esquerra de l'esperó que baixa del Maupas. Es guanya alçada ràpidament i entre 2600 i 2700m anem girant cap a l'esquerra, passem per uns minúsculs llacs i anem clarament en direcció al Boum. Molt aviat veiem el pic i l'esperó que hem de superar i això facilita molt el camí. Anem flanquejant sense guanyar pràcticament alçada, per una espècie de grada de roca contínua i molt estètica i sota la cara nord del Boum atravessem un tros amb neu força dura, no toca el sol. A 2800m, quan superem l'esperó que baixa del Boum, color marró molt fosc, i estem entre aquest i el Mall Barrat, vista de la cara magnífica, girem fort a la dreta i pugem l'ampla canal en fort pendent. ens anem desplaçant cada vegada més a la dreta fins a la piràmide cimera del pic. El pas clau just sota el pic no es veu,queda just a l'aresta que fa el canvi de cara -dreta-. Es un sol pas d'un metre, una espècie de xemeneia amb molt bones mans i peus i molt protegida. Grimpada.
Boum 3006 2h45min PD-.

4 d'octubre 2009
Andreu, Pau i Marc

58-290909 Eriste Norte

(1) 198
Eriste Norte sortint de Biadós.
A les 7:45 sortim del cotxe aparcat sota el refugi de Biadós.
Seguim pel GR11 i en 5 minuts agafem la variant del GR11.2, perfectament indicat -cartell al collado de Eriste i al refugi Àngel Orus- és impossible perdre's. És un caminet que surt a la dreta per baixar al riu i travessar-ho per un pont. No hi ha pèrdua en tot el camí. Seguim el GR11.2 fins a la desviació del collado de Eriste on nosaltres seguim cap a la dreta al ibon de Millars i cap al coll del mateix nom. Cartell indicador. En arribar al llac o presa és l'únic lloc de tota l'ascenció on pot haver dubtes: no hem de continuar pel camí principal al ibon de Lleners -dreta per davant de la presa- si no que hem d'anar per l'esquerra de l'ibon, guanyant alçada progressivament. Hi ha fites poc definides i és un terreny herbós i amb lloses, molt fàcil però bastant incòmode i molt inclinat cap al llac, i en cas de gel ha de ser bastant lleig. -Hi ha la possibilitat d'evitar-ho, si en l'anterior cartell se segueix cap al Collado de Eriste els camins es tornen a trobar a 2500m que és una espècie de pla, amb emplaçaments de vivacs on esmorzem -9:45-.
Aquí ens anem clarament en diagonal cap a la dreta i guanyant alçada , per un terreny una mica pedregós, cap al coll de Millars i el visible i proper Eriste Norte.
Arribem al coll de Millars, però no cal anar fins al mateix coll, si no que comencem a pujar en diagonal propers al avantcim per tal d'anar flanquejar-lo, i posar-nos sota l'eriste norte per la cara de la Ball de Begüeña. Seguint fites tota l'estona pugem fins al cim amb vistes i dia espectaculars. -11:50-
Ascensió 100% recomanable pel paissatge i la pujada es realitza, en la seva major part, degut a l'orientació protegits del de la calor del Sol.

Us recomano seguir la resenya, però sobretot les fotos amb la "traça" del "komandokroketa". Gràcies!

29 d'agost de 2009 Mireia,Tomeu, Toribio i Marc

57- 180709 Gran Quayrat

1 (197)
Gran Quayrat desde la Vall de Lys.
El primer dia realitzem l'aproximació des d'on deixem el cotxe 1130m fins al refugi lliure de Cabrioules a 2200m (2h 30min). El camí és 100% recomanable, això sí, amb un fort desnivell i una pluja que ens acompanya tota l'estona i ens deixa xops.
Dormim al refugi i l'endemà està tot tapat,així que anem allargant fins a les 12h que decidim sortir amb poca visibilitat, per sort el dia es va obrint i aconseguim arribar al Gran Quayrat. Això sí, després de donar una volta immensa passant per darrera del petit Quayrat.
Fins arribar al refugi no hi cap problema, però a la sortida del refugi s'ha de seguir ben bé uns quinze minuts pel camí molt marcat que va al refugi de Maupàs, passant per tres o quatre petites depressions i quan es gira clarament a l'esquerra en direcció al Maupàs i portes un trosset s'ha de deixar el camí principal i girar casi 180º (dreta) per pujar per pendents d'herba i pedres en direcció als llacs de Cabrioules a 2590m. Des d'aquí es veu clarament el coll que s'ha d'agafar, i un cop al coll ( 1h 45 min des del refugi)s'ha de flanquejar sense masses dificultats per la vassant d'Espingo i pujar per la piràmide cimera del Quayrat. Els últims metres es fan lleugerament a l'esquerra, per la vessant de Cabrioulés (3h des del refugi).
Nosaltres només sortir del refugi vam girar a la dreta en el primer torrent, on hi ha una font i vam tirar amunt, o sigui que la nostra ruta va ser una altra història...amb final feliç, això sí!

18 de juliol 09 Grifo i Marc

56-290808 Cresta punta Mamy-Gran lézat

7(196)
Etapa prèvia per la Vall de Lliterola.Vivaquegem a 2700m. Aproximadament a les 10h ja estem a la Punta Mamy. La cresta és molt maca, per disfrutar, però molt entretinguda. Necessitem prop de 7h per arribar al Lezat. De dificultat bastant sostinguda, molt àrea tota l'estona però que es pot negociar a l'ensamble i amb la màxima dificultat en un únic pas ,un flanqueig de IV a l'entrada del gendarme blanco.
Un cop al Lezat és una pallissa tornar al cotxe (més de 4 hores).
27 i 28 d'agost de 08 grifo i marc
56-290808 Cresta punta Mamy-Gran lézat

55-080708 Cabrioules-Rabadà i Navarro

3(189)
Aproximació per Literola. Vivac a 2700m.
Molta neu i molt de vent
7 i 8 jul 08 grifo i marc

55-080708 Cabrioules-Rabadà i Navarro

54-050708 Ordesa: Esparrets,Dedo i Cilindre

4(186)
Autobús de Nerín. Vivac al coll entre ordesa i añisclo. Espalda d'Esparrets amb molta neu i una gran cornisa de neu a la part final. pedut pel corredor NO, descens per la via normal, dedo del perdut, Piton Cilindre i vivac al coll del cilindre. L'endemà amb moltíssima boira Cilindre.
5 i 6 jul 08 grifo i marc
54-050708 Ordesa: Esparrets,Dedo i Cilindre

53-280807 Frondellas

5(182)
28 ago 07 grifo i marc

52-070707 Costérillou

3(177)
Espectacular cresta. Una de les millors dels pirineus. No excessivament llarga ni excessivament complicada. Les grans dificultats estan molt concentrades. Primer tram fins assolir la cresta és una bonica grimpada de I-II. Després de l'agulla Ussell ve un tros molt aeri però fàcil i just abans de la Torre Casterillou ve el descens a un collet i els passos claus de IV. Descens en ràpel -on vam tenir que tallar els cordinos a 10m ! i finalment el mur fins al Balaitours amb passos de II i algun III. Descens per la Bretxa Latour.
07jul07 grifo i marc
52-070707 Costérillou

51-050707 Montferrat-Puntas i Tapou i Pic de Milleu

5(174)
Acabem la part que quedava de la corona del Vignemale: Montferrat, punta Superior, Inferior i Gran Tapou, Pic de Milleu.
05jul07 grifo i marc
51-050707 Vignemale

50-030707 Tres Conseilleurs,Turon Neouvielle,Revoul-Vidal i Pointe Ramoun

4(169)
Completem la zona de Neouvielle-Pic Long. Sortim el llac d'Oredon, on dormim, realitzant el pic dels tres Conseillers -amb vistes immillorables de l'aresta dels 3 conselleirs-,Turon de Neouvielle i Punta Revoul-Vidal.Realitzem un vivac una mica per sota de la base d'aquests pics. L'endemà de tornada pugem al Pointe Ramoun.
3 i 4 jul 07 Grifo i Marc

50-030707 Zona Neouvielle

49-Cresta Petit Vignemale fins Pic Central

7(165)
10 i 11 set 06 grifo i marc

48-030906 Salenques

5(158)
Cresta de Salenques-Tempestades-Aneto.Cresta seriosa i espectacular, menys difícil del que sembla a excepció d'un pas. Dues parts molt diferenciades. La primera amb els passos més tècnics però amb bona qualitat de roca fins al tempestades on realitzem un vivac. I una segona part amb la roca molt podrida però on la dificultat més gran consisteix en trobar el camí correcte, ja que en cas de perdre'l les dificultats augmenten molt.
Sortida de la Besurta, agulles de Salenques fins Margalida i Tempestades. Punta brecha, espalda i un cop a l'Aneto retorn cap a la Besurta.
2 i 3 set 06 Sergi,Tino,Eloi,Pitu i Marc

48-030906 Salenques

47-200706 Cresta Alba-Maladeta

12(153)
Cresta que es comença per l'Aguja d'Alba, el Pico d'Alba,ràpel,el Diente d'Alba i la Muela d'Alba. Es continua i fent el Pico Mir, Sayó, Punta Delmás i Le Bondier. Vivac al Collado Cordier. L'endemà el Pico Codier el Collado de la Rimalla, la part més podrida i liada de la sortida, i per acabar la Maladeta i l'Abadias.
20 jul 06 grifo i marc

45-180905 Cresta Espadas-Posets

42-Cresta Seil dera Baque-Oô - Espijoles,Gordon i Bellocs

11(125)
Sortida dividida en dos jornades. En la primera es fa la cresta dels seil dera vaquo fins al portillon de ôo i en la segona L'Espijoles,Gordon i Bellocs.
22 i 23 jul de 05
Grifo i Marc

42-Seil dera Baque-Oô i Zona Bellocs

16-bESSIBERRI SUD, COMALOFORNO I PUNTA PASSET

3(27)
Torno en solitari a repetir per la Vall de Bessiberri, dormo sol al preciós refugi de Bessiberri -tot un luxe- i l'endemà els tres pics i baixada.

15-BESSIBERRI NORD

1(24)
Sortim una mica abans de la boca sud del tunel de Viella.
Pugem amb la pitjor tempesta que he patit mai. Els llamps quèien a les parets del circ, molt, molt a prop. Es a de nit i casi no trobem el nou refugi de matàl·lic de bessiberri. Dormim sols i l'endemà fem el bessiberri nord per aquest vessant, l'últim tros és aeri però només cal grimpar. Si es segueixen unes fites es pot progressar lleugerament pel vessant de bessiberri i no cal anar per la mateixa aresta.
9 jul 02 Andreu i Marc

14-GRAN FACHA

1(23)
7 JULIOL DE 2002
Excursió en solitari.
Etapa prèvia i vivac passat el Refugi de Respomuso. De fet més
a prop del coll de la Facha.

13-RODÓ DE CANALBONA I PUNTA GABARRÓ

2(22)
23 de juny de 2002
Via normal de la Pica desde Vallferrera. Vivac al l'estany D'Estats. A l'estany de Sotllo deixem la via normal i girem a la dreta en busca del Rodó de Canalbona.
Ruth,Lili,Pepe,Georgina i Marc.

12-GARMO NEGRO

1(20)
Maig del 2002?
Intenció de pujar amb raquetes i esquís però només hi ha neu al tram final.
Desde Panticosa.
Ivan,Pepe,Grigo,Marc.

11-TUC DE MULLERES

1 (19)
setembre de 2001
Etapa prèvia desde la boca sud del túnel de Viella fins al refugi lliure.
Georgina i Marc.

10-ROBIÑERA

1 (18)
juliol del 2001
Per la pista que surt abans de parzan fins a on arriba el cotxe.

9-TAILLON

1 (17)
Juliol del 2001
Etapa prèvia desde sant Urbez, pujada per añisclo fins a Góriz.
Tallón per el paso de los Sarrios on es necessiten grampons.

8-PUNTA ALTA

1 (16)
30 juny 2001
Punta Alta, amb etapa prèvia fins a Ventosa i Calvell desde Cavallers.
A la pala final neu, necessitem grampons. La baixada per Comalesbiannes.
Ivan, Arnau, àlex i Marc.

7-PICA D'ESTATS,VERDAGUER,MONTCALM I SOTLLO

4(15)
3 juny de 2001
Sortim de Vallferrera la jornada prèvia i fem vivac al llac superior ,Llac d'Estats o Sotllo?-.
Al corredor fins al coll trobem neu. Pugem per l'aresta del Pic Verdaguer.
Després anem cap a la Pica. De tornada fem el Montcalm i el Sotllo.
Ivan i Marc.

6-INFIERNOS NW-CENTRAL-SE

3 (total 11)
28 agost del 2000
Sortida desde Panticosa, fent vivac prop del coll.
Carles i Marc.

5-MONT PERDUT

1 (total 8)
3 agost de 1998
Aproximació desde Torla fins a Góriz el dia anterior.
Góriz al Perdut, via normal sense gens de neu.
Ivan i Marc.

4-ASTAZOU OCCIDENTAL I ORIENTAL

1(7)
1995
Desde Pineta, balcó, estany de Marboré.
Quim, Carles, Lissi, Marc.

3-CULFREDA SW-CENTRAL-NE

3(6)
1994
Ascensió desde Tabernés.
Carles, Toribio, Toli, Raimon, Marc.

2-BESSIBERRIS DEL MIG

2 (total 3)
Aproximadament l'any 1993.
Pugem desde Cavallers per la capçalera de la pressa.
Pujada bastant directa!
Carles,Toribio i Marc

1-ASTAZOU OCCIDENTAL

1 (total 1)
Juliol del 1987
Colònies Jordi Tarrés.
Amb 13 anys m'inicio amb el meu primer tresmil.
Monitors: Luís Català i altres.
Companys: Pepe, Manel i altres.